Vedtægter for
Frederikshavn Blindeidræt, FBI.
Revideret på generalforsamling den 29. april 2011.
§ 1. Navn og formål.
Stk.1. Foreningens navn er Frederikshavn Blinde Idræt. FBI. Foreningens
adresse er den til enhver tid siddende formands adresse.
Stk.2. FBI er hjemmehørende i Frederikshavn Kommune.
Stk.3. FBI`s formål er at tilbyde forskellige idrætsaktiviteter, som kan udøves
af synshandicappede, både på motions og konkurrenceplan, samt styrke
sammenholdet på tværs af foreningens afdelinger, gennem forskellige sociale
aktiviteter. FBI kan også tilbyde folkeoplysende aktiviteter samt andre kurser.
Stk.4. FBI kan også tilbyde aktiviteter, hvor andre end foreningens medlemmer
deltager.
§ 2. Medlemskab og kontingent.
Stk.1. Alle kan optages som medlemmer af foreningen. Dog skal ethvert
medlem være indstillet på, at foreningens aktiviteter foregår på de
synshandicappedes præmisser.
Stk.2. Alle, der har indbetalt kontingent, er medlem af foreningen, og har
stemmeret til generalforsamlingen, og er valgbare.
Stk.3. Kontingentperioden er fra den 1. januar til den 31. december.
Stk.4. Medlemskabet ophører automatisk, hvis ikke kontingentet bliver fornyet
inden den 1. februar. Ved ophør af medlemskab af FBI. har man ingen krav på
nogen af foreningens aktiver, ej heller billedmateriale fra foreningens
hjemmeside eller pjecer.
Stk.5. Det er generalforsamlingen der fastsætter Forenings kontingentet`s
størrelse, til det efterfølgende regnskabsår.
Stk.6. Det er frivilligt for FBI`s hjælpere om de vil betale
kontingent, og derved opnå medlemskab af foreningen.
§ 3. Den
ordinære generalforsamling.
Stk.1. Den ordinære generalforsamling er klubbens øverste myndighed.
Generalforsamlingen er, såfremt den er lovligt indvarslet, beslutningsdygtig
uanset de fremmødtes antal.
Stk.2. Den ordinære generalforsamling skal afholdes i årets første kvartal.
Indkaldelse sker skriftligt med minimum 14 dages varsel. Dagsordenen for den
ordinære generalforsamling, samt eventuelle forslag fra bestyrelsen medsendes.
Stk.3. Dagsordenen for den ordinære generalforsamling skal som et
minimum indeholde følgende punkter.
A: Valg af dirigent, referent og 2 stemmetællere.
B: Formandens beretning.
C: Godkendelse af det reviderede og påtegnede regnskab.
D: Behandling af indkomne forslag.
a: Fra bestyrelsen
b: Fra medlemmer
E: Fastsættelse af kontingent for det kommende regnskabsår.
F: Valg.
G: Eventuelt.
Stk.4. Forslag, der ønskes behandlet af den ordinære generalforsamling,
skal indsendes skriftligt og skal være formanden i hænde senest 7 dage før
generalforsamlingen.
Stk. 5. Forslag til ændring af vedtægterne kan kun vedtages, såfremt
mindst 2/3 af de fremmødte på generalforsamlingen stemmer for forslaget.
Alle andre forslag kan vedtages med almindeligt stemmeflertal, ved
stemmelighed bortfalder forslaget.
Stk.6. Forslag til ændring af foreningens vedtægter kan både behandles på
ordinære og ekstraordinære generalforsamlinger.
Stk.7. På den ordinære generalforsamling foretages valgene på denne
måde:
A. Valg af formand eller kasserer for 2 år.
B. Valg af 1 eller 2 bestyrelsesmedlemmer for 2 år.
C. Valg af 1 bestyrelsessuppleant for 1 år.
D. Valg af 2 eksterne revisorer for 1 år.
Stk.8. Der kræves ikke medlemskab for at være valgbar til posten som ekstern
revisor. Revisor kan ikke samtidig beklæde andre tillidsposter, valgt på en
generalforsamling.
Stk.9. Valg af en person kan kun ske, hvis personen er til stede eller hvis der
foreligger en skriftlig fuldmagt, inden generalforsamlingens start.
Stk.10. Personvalg skal ske ved skriftlig afstemning, hvis der er opstillet
flere kandidater end der skal vælges.
Alle andre afstemninger kan lovligt ske ved håndsoprækning. Der skal
dog gennemføres skriftlig afstemning, hvis mindst 1/3 af de fremmødte ønsker
dette.
Stk.11. Der kan ikke stemmes ved fuldmagt.
Stk.12. Er der ikke muligt at sammensætte en bestyrelse på 5 personer er en
bestyrelse på ned til 3 personer fuldgyldig. JF. § 5 stk. 4
§ 4. Ekstraordinær
generalforsamling.
Stk.1. Ved indkaldelse til en ekstraordinær generalforsamling gælder de
samme procedurer og tidsfrister som ved den ordinære generalforsamling.
Dagsordenen for den ekstraordinære generalforsamling skal klart fremgå af
indkaldelsen. Der kan ikke drøftes andre emner end de, der er anført i den
udsendte dagsorden.
Stk.2. Der skal indkaldes til ekstraordinær generalforsamling, hvis bestyrelsen
ønsker dette, eller hvis 1/3 af medlemmerne har fremsat skriftlig begæring
herom overfor formanden. Ekstraordinær generalforsamling skal afholdes senest 4
uger efter, at der er fremsat skriftlig begæring herom.
Stk.3. Den ekstraordinære generalforsamling er beslutningsdygtig uanset de
fremmødtes antal.
Stk.4. Regler for afstemninger og valg er de samme ved ekstraordinær
generalforsamling som ved ordinær generalforsamling.
§ 5.
Bestyrelsen.
Stk.1. Bestyrelsen udøver generalforsamlingens myndighed, når denne
ikke er samlet. Ethvert medlem, der er fyldt 18 år og som har betalt
kontingent, er valgbar til FBI’s bestyrelse.
Stk.2. Bestyrelsen består af 1 formand, 1 kasserer og 3 bestyrelsesmedlemmer
samt 1 suppleant. Ved bestyrelsens møder har suppleanten taleret men ikke stemmeret.
ved mindre fremmødte end 5 bestyrelsesmedlemmer har suppleanten stemmeret. Alle
afstemninger foregår ved simpelt stemmeflertal, ved stemmelighed bortfalder
forslaget. Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden.
Stk.3. Valgperioden for de 5 bestyrelsesmedlemmer er på 2 år. Valgperioden for
suppleanten er på 1 år. Formand og 1 bestyrelsesmedlem vælges på ulige årstal.
Kasserer og 2 bestyrelsesmedlemmer vælges på lige årstal.
Stk.4. Er der ikke muligt at sammensætte en bestyrelse på 5 personer, er en
bestyrelse på ned til 3 personer lovlig, som mindst skal være bestående af 1
formand, samt 2 bestyrelsesmedlemmer.
Stk.5. Bestyrelsen er forpligtet til at udarbejde et årsregnskab over
foreningens økonomi, der følger kalenderåret. Efter regnskabets afslutning,
overgives dette til de valgte revisorer. Det reviderede og påtegnede regnskab
forelægges på den ordinære generalforsamling, til godkendelse.
Stk.6. Bestyrelsen hæfter kun for den til enhver tid tilhørende forenings
formue, i FBI.
Stk.7. Det er bestyrelsen, der udpeger FBI’s, repræsentanter til
eksterne møder, samt eventuelle holdledere eller kontaktpersoner til
foreningens aktiviteter.
Stk.8. Det er bestyrelsen der fastsætter deltagerbetaling til foreningens
forskellige aktiviteter.
Stk.9. Bestyrelsen kan fastsætte nedsat kontingent for nye medlemmer, der
indmelder sig sidst på året.
Stk.10. Bestyrelsen er bemyndiget til, hvis den ønsker det, at inddrage ekstern
hjælp
§ 6. Opløsning
af klubben.
Stk.1. FBI kan ikke opløses så længe at 1/3 af medlemmerne ønsker denne
bevaret. Dog skal der kunne vælges en fuldgyldig bestyrelse.
Stk.2. Foreningen er opløst, såfremt der på 2 på hinanden følgende
generalforsamlinger, ordinær eller ekstraordinær, ikke kan vælges en fuldgyldig
bestyrelse.
Stk.3. Ved opløsning af FBI tilfalder aktiver og
formue, foreninger af blinde og svagsenede, til samme målgruppe og til samme
formål, som i FBI´s vedtægter.
Stk.4. Ved den ekstraordinære generalforsamling, hvor FBI bliver opløst, skal
generalforsamlingen, tage stilling til.
Er der en forening i FBI´s medlems område, der skal overtage FBI´s
formue og aktiver, dette kan dog kun være en forening hjemmehørende i
Frederikshavn eller Hjørring Kommune. Der kan kun udbetales til foreninger.
Stk.5. Er der ikke en forening der kan overtage foreningens aktiver og
formue, skal den indsættes i en fond, administreret af HandicapIdrættens
Fællesråd Frederikshavn.
Stk.6. Beløb fra fonden kan udbetales efter ansøgning, til foreninger og privat
personer, bosiddende i Frederikshavn og Hjørring Kommune.
Beløb kan kun udbetales til blinde og svagtseende, til idræts og
aktiviteter der er efter FBI´s vedtægters målgruppe og formål.
§ 7.
Ikrafttagelse.
Stk.1. Vedtægterne gælder fra dagen efter beslutningen.
Dirigent |
Formand |
Villy Thomsen |
Søren Olesen |